EL SOMNI DE LA DEESSA TERRA

EL SOMNI DE LA DEESSA TERRA
La dama dorment, Museu Arqueològic de Malta. Fotografia de l'autor del bloc

dilluns, 22 de desembre de 2014

L'Home Verd (The Greenman)

Tal com ja vaig esmentar en una entrada anterior, El senyor de la guerra: La religió de la Deessa, l'arbre i la pedra, en el folklore europeu apareix a vegades un personatge o esperit de la vegetació que en alguns llocs rep el nom d'Home Verd (Greenman). En aquella ocasió citava una de tantes festes o tradicions on el tenim encara representat, concretament la festa del Salt de Plens, de la Patum de Berga. Aquest personatge té molt a veure amb la regeneració de la natura, amb la seva verdor que a vegades és perenne però en canvi en d'altres ocasions (sobretot en tots aquells indrets allunyats de l'Equador terraqüi on es pateixen els rigors de l'hivern) mora provisionalment en els mesos més freds de l'any. És per aquesta raó que en algunes tradicions festives, on trobem a persones disfressades d'homes de la vegetació, solen representar-se en els mesos de la primavera (tant a l'inici com als moments previs de l'estiu), quan la Mare Natura torna a mostrar-se en tota la seva esplendor. Un de tants exemples el trobem en el homes de molsa de la localitat de Béjar (Salamanca).


1. Els homes de molsa de Béjar (Salamanca), tradició que es manté des del segle XII.


Aquests homes coberts de molsa baixen des de les muntanyes fins a la ciutat, segons diu la tradició perquè va ser la manera que van tenir de poder vèncer als musulmans al segle XII. Avui en dia coincideix amb la festivitat del Corpus Cristi del mes de juny, cosa que ens fa sospitar que probablement ens trobem amb una de tantes festivitats de la Deessa Terra i la seva fertilitat.

Una altra manera de descobrir l'Home Verd és a través d'obres d'art de l'Edat Mitjana. Hi ha relleus que trobem en capitells o claus de volta. Tal com ja hem comentat en altres ocasions les representacions d'éssers màgics i sagrats pagans, anteriors al cristianisme, es van refugiar en les múltiples mostres d'art dels temples cristians (en els capitells i les gàrgoles de les esglésies i catedrals si mireu atentament els veureu amagats, o a vegades força visibles). Si voleu consultar una gran mostra de fotografies (gairebé 500) sobre les seves representacions a llocs diversos ho podeu fer en el blog The enigma of the Green Man. Us mostro una breu selecció.

A Catalunya el podem observar en un dels capitells del claustre del monestir cistercenc de  Santes Creus. 



2. Relleu de l'home verd a capitell del claustre del monestir de Santes Creus. Fotografia de l'autor del bloc.






 
3. Home verd a l'Hospital de la Santa Creu, Barcelona.







 
4. Un altre home verd al Monestir de les Santes Creus, Aiguamúrcia, Tarragona.


A continuació us ofereixo una petita selecció de diversos exemples, del mateix bloc esmentat anteriorment The enigma of the Green Man.


5. Green Man a l'església de Sant Jaume, Sutton Benger, Wiltshire, Anglaterra.

 
6. Catedral de Bamberg, Alemanya.
 
7. Home verd al cadirat del cor de la catedral de St. Pere, Poitiers, França.





8. Kirtimukhar, Cara de la Glòria de Uttar Pradesh, India 

9. Home Verd, Catedral de St. Vitus, Praga.


Tot i que ens pot resultar sorprenent aquesta gran difusió de la imatge del Green Man a llocs diversos, hem de tenir present que les llegendes, mites i tradicions sobre l'esperit de la vegetació estan presents gairebé a tot arreu, i que encara que hi ha qui es pren el significat o origen de l'Home Verd com un enigma, molt probablement ens trobem amb una personificació d'aquest esperit de la natura que també apareix amb altres noms i formes similars; l'arbre de Nadal, el Santa Claus de color verd, el Tió a Catalunya, el Basajaun del País Vasc...

Arbre de Nadal: Tot i que és una tradició forana que s'ha estès per Catalunya té un significat similar al del Tio. No deixa de ser un arbre que dona regals. Una forma directa de parlar de la fertilitat de la Terra, de seguir creient que tot i que els arbres i les plantes sembla que hagin mort durant els rigors hivernals això no deixa de ser provisional i en breu tornarem a gaudir de prosperitat i bonança, de creure que tot i que la foscor i el fred estan prevalent sobre la llum, les coses ara començaran a canviar. Qui sap fins i tot si en el fons de tot no deixa de tenir un aspecte de creença de vida després de la mort, ja que els primers vestigis que hi ha sobre la seva existència provenen dels pobles del nord d'Europa, on els bàrbars, a prop del solstici d'hivern guarnien un arbre perenne com a arbre de l'Univers, l'anomenat Diví Isdrasil.

Santa Claus verd: Pensar en la imatge de Santa Claus és fer-ho en color vermell i blanc, però en els seus origen aquest personatge que encarna la vegetació, de la mateixa manera que l'Arbre de Nadal prové dels llocs freds i glaçats. Ens promet que darrera del fred i la foscor tornarem a tenir la calor i l'abundància.


10. El Santa Claus verd.
 

El Tió: El tronc que els nens fan cagar la Nit de Nadal té el mateix significat que l'Arbre i en Santa Claus. Aquest tronc personalitzat amb cara humana, natura animada, segons Joan Amades és hereu del tronc que estava cremant a les cases dels pagesos catalans, als seus masos durant tot l'any i en aquestes dates era substituït per un altre tronc perquè el foc sagrat no s'apagués mai. Altres variants admeten en canvi que el tronc escollit per ser colpejat pels nens i perquè aquest deixés els regals, posteriorment era cremat i les seves cendres tenien propietats màgiques, ja que protegien dels llamps, les cases i els camps.

11. Tío de Nadal.


El Basajaun del País Vasc: En aquest cas tenim un personatge mitològic que és el senyor dels boscos i que va vestit amb pels i cabells llargs com els animals, al que protegeix.

12.Antiga representació del Basajaun vasc.



Per finalitzar els comentaris sobre l'Home Verd, del que ens podríem estendre força més, no volem deixar d'esmentar una de les seves intervencions en la literatura. En els cicles de la novel·la medieval al voltant de la llegenda artúrica i el Sant Graal trobem un poema del segle XIV anomenada Sir Gawain i el Cavaller Verd. En aquest poema es relata un joc de decapitacions per veure quin serà el nou paladí anual de la Deessa, un altre cas de significat similar, ja que ens torna assenyalar l'etern retorn de la fertilitat i abundància de la Deessa Terra en el moment en que aquesta sembla que hagi mort, els cicles de mort i resurrecció anuals. El poema s'inicia precisament en la nit de celebració de l'Any Nou, quan un cavaller totalment cobert de verd es presenta davant dels cavallers de la Taula Rodona i els repta a que li tallin el cap. Sir Gawain serà el cavaller que accepta el repte.


 
13. Sir Gawain and the Green Knight, John Howe.

 Fotografies

 2. Relleu de l'home verd a capitell del claustre del monestir de Santes Creus. Fotografia de l'autor del bloc.
3,4,5,6,7,8 i 9:  The enigma of the Green Man.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada