diumenge, 7 de febrer del 2016

A les entranyes de la Deessa (In the bowels of the Goddess)



Avui farem una entrada una mica diferent, ja que per primera vegada comentarem un article periodístic, que en aquest cas té com a títol el nom suggerent de l'entrada d'avui; A les entranyes de la deessa.

En el diari La Vanguardia del passat dilluns 1 de febrer, el periodista Jordi Joan Baños, com a corresponsal periodístic a Guwahati (Índia), dedicava un interessant article a una plana, en el que explicava la seva experiència vital en una visita al temple de Kamakhya, al nord-est de l'Índia, on es venera la vagina de la deïtat Xakti.



1. Yoni, o vagina sagrada al temple de Kamakhya. ENLLAÇ

Kamakhyia, tal com explica Baños, és un lloc de culte que inicialment era considerat pagà per la religió hinduista, ja que ho era de pobles mongoloides que sacrificaven porcs. Però de la mateixa manera que es va produir a molts llocs de culte pagans que a Europa van seguir sent sagrats mitjançant tradicions que els vinculaven a la Mare de Déu, en aquest cas ho va ser a través de la figura de la deessa Xakti (Sakti o Shakti), consort del déu Xiva.  Kawakhya va acabar sent inscrit amb la sanscritizació dins del relat dels Xakti Pitha o seus de Xakti (una deessa que pot ser considerada, entre d'altres com la part fèrtil de totes les deesses hinduistes, o bé un aspecte de la Gran Deessa). 
Segons aquest mite, la deessa es va immolar desprès d'haver sofert un afront i Xiva, el seu consort, boig de dolor, la va portar a coll en una dansa sagrada que va fer trontollar l'univers i en la qual 51 parts de l'anatomia de Xakti es van anar escampant per tot el subcontinent indi. I a Guwahati, on trobem el temple de Kawakhya hi va caure, ni més ni menys, que el ioni, la vagina de la Deessa.



2. Temple de Kawakhya, aixecat sobre una antiga cova sagrada. ENLLAÇ


Tornem a repetir que aquests mites que expliquen el perquè de la sacralització del lloc pagà repeteixen el mateix sistema que les tradicions cristianes sobre els origens de molts temples, ermites, monestirs i esglésies aixecades sobre llocs pagans (pedres, coves, fonts, dolls d'aigua, arbres, etc). Precisament l'actual temple de Kamakhya, del segle XVII està aixecat sobre la gruta primitiva, que al fons tenebrós hi té una clivella a la roca (humitejada per un brollador) que representa el sexe de la deessa Xakti, que també s'identifica amb l'energia còsmica primordial. 

Un altre punt interessant que enllaça aquest lloc sagrat actual amb la Deessa Terra és la seva celebració o festivitat anual. El temple, abans de la celebració anual de fertilitat anomenat Ambuwasi Puja, està tancat tres dies per la menstruació de la deessa. Durant aquest temps no es pot llaurar la terra, ja que és tabú. També es diu que el riu Brahmaputra es torna vermell durant aquest temps. 



3. Estatueta de deessa. Temple de Kawakhya. ENLLAÇ



Els shaktas, un grup religiós dins de l'hinduisme, adoren a Xakti de múltiples formes; sobretot tant en forma d'estatuetes com també en la natura i com a forma de vulva (tant simbòlica com real). Aquesta estàtua de deessa menstruant és una de les que es troben en el temple de Kawakhya, durant la festivitat anual d'Ambuwasi Puja.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada