En
el blog que esteu consultant, us aniré citant i mostrant alguns fragments d’una
obra que encara no ha estat editada. Les editorials amb les que ens hem posat
en contacte, tant el senyor Josep Maria Valero (antic crític literari de
l’editorial Barcanova) com jo mateix, ens han respost amb negatives diverses.
El silenci, el ara no és el moment, aquesta obra no encaixa en la nostra línia,
etc..
Abans de que us faci cinc centims
del recorregut del treball, aprofito aquestes línies per mostrar el meu enorme
agraïment al senyor Josep Maria Valero. Primer de tot per les llargues hores que ha ocupat del seu temps per tal de pulir els detalls lingüistics i per afegir interessants observacions al respecte, en segon lloc per creure en el valor d'aquesta obra i animar-me a continuar endavant en la seva difussió.
Origen de l’obra
La Deessa Mare i les
empremtes de la seva cristianització parteix d’un treball d’investigació
efectuat, l’any 2011 per l'autor del blog com a finalització del Màster de
Filologia Clàssica de la UNED “El Mundo Clásico y su proyección en la Cultura
Occidental”. La tutora d’aquest treball (el nom real de la tessina és en La
Deessa Mare en el Món Clàssic i les empremtes de la seva cristianització) va
ser la professora i investigadora del Consejo Superior de Investigaciones
Científicas Matilde Conde Salazar.http://www.cchs.csic.es/personal/matilde.conde
Aquest treball d’investigació va obtenir una qualificació d’excel·lent després
de ser exposat davant d’un tribunal a Madrid.
Posteriorment, i amb
la intenció de que aquest treball pogués ser publicat, gràcies a la
participació d'en Toni Villalobos (professor i autor de diversos llibres
infantils i juvenils http://tonivillalobosllambrich.wordpress.com/) em
vaig posar en contacte amb una persona relacionada amb el món editorial,
concretament el senyor Josep Maria Valero Llorens,https://sites.google.com/site/autorslh/index-d-autors/josep-maria-valero-llorens
persona amb amplia experiència com a crític d’obres literàries de l’editorial
Barcanova i que actualment gaudeix de la seva jubilació. El senyor Valero va
accedir a llegir el treball i em va oferir alguns consells per tal que aquest
pogués ser d’interès a un públic relativament ampli. Un cop orientat el treball
en aquesta direcció, el senyor Valero el considerar com a “bo, seriós,
interessantíssim, ben argumentat, de fàcil lectura, amb informació excel·lent i
ben comunicada”.
Breu sinopsi del treball
L’obra reflecteix amb elements
objectius l’elevada importància que ha tingut en el nostre imaginari la
sacralitat de la idea de la Deessa Mare, vinculada a la fertilitat i la
divinitat de la natura, del mon , dels conreus i dels animals. Aquesta idea,
que pot semblar anacrònica en la nostra societat actual de les tecnologies
d’última generació, la informació i els mitjans audiovisuals o l’ateisme i
l’agnosticisme imperant, agafa un altre caire si valorem alguns aspectes
puntuals de les festivitats i tradicions encara vigents a Catalunya i a
Espanya. Darrera d’aquesta idea perdura encara la identificació de la divinitat amb la força femenina, que es perd en la nit dels temps.
1. La deessa o l'enigma, de Josep Clarà. Plaça Catalunya. Fotografia de l'autor del blog |
Aquesta
escultura és per mi un exemple paradigmàtic del que intento transmetre en aquest
espai i en la meva obra. L’enigma de la deessa poden ser moltes coses, pot ser
la seva força i bellesa, la capacitat de contenir la vida o la seva mirada cap
els vianants que passen pel seu voltant preocupats i distrets en les seves
cabòries quotidianes. Ella els contempla tranqui-la i serena subjectant entre
els seus dits el fruit esfèric que conté la fertilitat, la fecunditat i l’abundància,
com moltes de les imatges sedents de la Mare de Déu. L’essència d’aquest
missatge ha estat percebut generació rere generació des de temps immemorials:
“La
deessa és l'exaltació
apassionadament sensual de la forma. Tota ella està com recollida en un embadaliment
de bellesa, amb sa paganisme. Parla dels cànons clàssics amb paraules noves i
criteris inèdits. El món antic s'endevina latent amb una gràcia dolça de
l'actitud, en aquesta línia fàcil i clara que insinua i recobra les masses. Al
rostre puríssim hi ha com l'abstracció d'evocacions remotes i felices; a la
calma íntima, voluptuosa, amb que els membres s'uneixen sense la més petita
violència anatòmica, amb la senzillesa feliç dels versos d'una estrofa perfecta,
espera una futura llibertat de dansa. Al tors, fort i delicat al mateix temps,
amb la granada pomposa dels pits capaços d'alletar semidéus i herois, se sent
circular la vida”.
Discurs de José
Francés sobre aquesta escultura en la benvinguda de Josep Clarà en el seu
ingrés a la Reial Academia de Belles Arts de San Fernando de Madrid.
2. La deessa Ceres, de Manolo Hugué, Caldes de Montbui |
Una altra escultura de deessa mare, en aquest cas la deessa Ceres. Ens mostra a les seves mans dos dels atributs característics de la Deessa Terra, les espigues de cereals i el fruit esfèric, símbol de la plenitud i la fertilitat.
Al fons les ruïnes de les termes romanes ens evoquen una antiguitat que ve de molt lluny.
3. Detall del fruit a la ma de Ceres |
4. Romeu besant l'esfera de la Moreneta |
L'esfera de la Deessa Terra segueix a les mans de moltes de les imatges de les Mares de Déu. En aquest cas la de la Moreneta, patrona de Catalunya.
Els pelegrins, turistes i visitants del monestir de Montserrat segueixen sentint l'impuls d'honorar i demanar favors a la Deessa Mare i continuen l'antic ritual de besar la pedra rodona.
L’obra,
tal com ja indica el seu títol, té dues parts diferenciades. La segona part és
la que, sota el nostre punt de vista, aporta un major interès i dóna mostres de
gran originalitat. Però és necessària la lectura de la primera part per
entendre i contextualitzar-la millor.
A la primera part posem en evidència la gran importància que va tenir la figura de la Deessa Mare en el Món Clàssic, amb el seu origen d'arrels prehistòriques. Tal com comprovem, la seva herència es va perpetuar en el Món Grec a través d'algunes deesses que van mantenir els seus atributs i funcions. La relació amb la fertilitat de la terra, les dones i els animals va continuar vigent, així com la seva unió amb el seu fill i amant, quedant això reflectit en els textos clàssics i en els vestigis artístics i arqueològics.
Els
seus atributs són diversos i la seva naturalesa ambivalent; és tant benèfica
com terrible, dona la vida i la mort. Se li retia culte en santuaris dispersos
pel Mediterrani i la seva influència es va plasmar en aspectes vitals de la
cultura grega tals com l’origen
dionisíac del teatre, els cultes eleusins, l’oracle de Delfos o l’Acròpoli
d’Atenes. Ens fixem en els textos clàssics per a conèixer la seva figura
transcendent.
5. Les Dones d'Elusis, Jean Delville |
En
la segona part comprovem com la figura de la Deessa Mare es va cristianitzar a
partir del segle IV dC i així es va poder perpetuar fins l’actualitat. Les
empremtes de la cristianització les trobem en la seva síntesi amb la figura de
la Mare de Déu i també en alguns dels temples pagans que posteriorment van ser
utilitzats com edificis religiosos cristians.
6. Subsòl de l'emita de la Mare de Déu de Santiga (Vallès Oriental) |
Tal com podem observar en aquesta fotografia de l'autor del blog, en els fonaments de l'ermita de la Mare de Déu de Santiga trobem les restes d'una vila romana. L'antiguitat del culte d'aquesta Mare de Déu és segons les llegendes encara més antic que el de la Moreneta (per això alguns afirmen que té aquest nom). Si considerem que pels voltants de l'ermita s'han trobat abundants restes del neolític antic i les d'un jove guerrer iber, més el fet que la imatge aparegués en una heura (planta sagrada per celtes i grecs i associada al déu Dionis) ens indiquen la possibilitat de la cristianització d'un culte pagà anterior.
Ens fixem en el fenomen de
les Mares de Déu trobades, molt més important del que ens podem
imaginar, i en els goigs marians (composicions poetic-musicals populars en
honor de la Verge). Aquest segon objectiu l’hem focalitzat principalment a Catalunya. Comprovem com el significat i totes les
característiques de l’antiga Deessa Mare s’han traspassat a la figura de la
Mare de Déu i han arribat fins els nostres dies gràcies a la seva figura, que
segueix sent considerablement important en la nostra societat, aparentment
laica i amb escassos valors religiosos.
Si en la primera part del treball, un dels llibres fonamentals que s'han consultat és "El mito de la Diosa" (en cap cas de forma exclusiva, ja que s'han consultat unes cent trenta obres), en la segona part ens ha sigut de gran ajut una col·lecció mariològica inèdita a la que hem pogut tenir accés de forma exclusiva. Ens referim a la Col·lecció Mariològica Santaló Rull (que disposa de més de 3.000 fitxes sobre imatges marianes catalanes i espanyoles). Aquesta col·lecció conté la informació recollida pel ginecòleg Jordi Santaló Rull (20/07/1920-10/03/1990) que a partir de l'any 1949, de forma totalment autodidacta va recopilar informació de l'arxiu de la Diputació de Barcelona i va ser orientat pel seu amic, el gran historiador Antoni Pladevall Font.
7. Informació sobre la MDD de l'Abellera , de la Col·lecció Mariològica Santaló Rull |
Part
de la informació l’hem extret també de l’obra Imatges de la Mare de Déu trobades a Catalunya, del conegut
folklorista Joan Amades. Les aparicions de les Mares de Déu ens permeten desenvolupar
diversos apartats en els que observem la cristianització d’elements diversos:
l’aigua, els arbres, la pedra, la cova, els animals, la Terra, la guerra i la
caça, o els símbols de pas i de camí.
L’obra
conté també una introducció, unes conclusions finals i un annex de fotografies
relacionades amb diversos apartats del treball, efectuades pel mateix autor i
per algunes persones que les han ofert desinteressadament.
8. Ermita de la Mare de Déu de l'Abellera, Prades (Baix Camp) |
Fins i tot en
els llocs més agrestos de la Mare Terra van anar apareixent. una per una, imatges
de la Mare de Déu, que algunes mans interessades van voler deixar i que van permetre que el culte en aquells paratges inhòspits continués, moltes vegades
fins a l’actualitat.
Fotografies
1. La deessa o l'enigma de Josep Clarà. Plaça Catalunya. Fotografia de l'autor del blog
2. La deessa Ceres, de Manolo Hugué, Caldes de Montbui. Fotografia de l'autor del blog
3. Detall del fruit a la ma de la deessa Ceres. Fotografia de l'autor del blog
4. Romeu besant l'esfera de la Moreneta. Fotografia de l'autor del blog
5. Les Dones d'Elusis, Jean Delville. Fotografia copiada de:
http://ellaberintogriego.blogspot.com.es/2012/09/la-noche-de-los-misterios-septimo-dia.html
6. Subsòl de l'emita de la Mare de Déu de Santiga (Vallès Oriental). Fotografia de l'autor del blog
7. Informació sobre la MDD de l'Abellera , de la Col·lecció Mariològica Santaló Rull. fotografia de l'autor del blog
8. Ermita de la MDD de l'Abellera (Prades, Baix Camp). Fotografia cedida per Gerard Gómez Bigorra
Quin bloc més interessant
ResponEliminaHola Manel
ResponEliminaGràcies per posar el meu blog a la teva llista, jo he fet el mateix.
Està molt bé el teu blog i és original.